20 ciekawostek i mało znanych informacji o herbacie zielonej

herbata zielona ciekawostki

Zielona herbata jest jedną z najpopularniejszych herbat dostępnych na rynku. Nie tylko dobrze smakuje i uspokaja. Znana jest również z szerokiego wachlarza korzyści zdrowotnych. Przedstawiamy najlepsze ciekawostki, informacje i fakty o herbacie zielonej i o jej zdrowych właściwościach.

1. Picie tego napoju może pomóc Ci schudnąć. Jeśli tylko zastąpisz napój gazowany, soki, napój energetyczny zieloną herbatę. Badania pokazują, że ludzie, którzy regularnie piją zieloną herbatę są w stanie spalić od 70 do 100 kalorii więcej dziennie z powodu polifenoli.

2. Niesłodzona herbata jest napojem o zerowej kaloryczności.

3. EGCG (Epigallocatechin Gallate) jest jednym z najpotężniejszych związków w zielonej herbacie. Został on przebadany w celu leczenia różnych chorób i może być jednym z głównych powodów, dla których zielona herbata ma tak silne właściwości lecznicze.

4. Zielona herbata zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Diety oparte na roślinach są zawsze związane ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na raka – plus inne choroby przewlekłe, takie jak choroba serca i cukrzyca.

5. Istnieje ponad tysiąc odmian zielonej herbaty. Różnią się one również sposobem, w jaki są produkowane. Niektóre odmiany herbaty uprawiane są w pełnym słońcu, a niektóre w cieniu.

6. Zielona herbata pochodzi z tej samej rośliny, która produkuje herbatę czarną i herbatę ulong – Camellia Sinensis. Różnica polega na sposobie ich przetwarzania. W przeciwieństwie do jej odpowiedników, herbata zielona nie przechodzi procesu fermentacji. Zamiast tego herbata jest suszona i parzona w wysokich temperaturach, co nadaje jej zielony odcień po zaparzeniu.

7. Zielona herbata pochodzi z Chin, a nie z Japonii! Legenda głosi, że cesarz Shen Nung przypadkowo odkrył herbatę w 2737 r. p.n.e., kiedy to liście herbaty wleciały do jego garnka z gorącą wodą pitną.

8. Kluczowym składnikiem aktywnym herbaty zielonej jest kofeina, która jest znanym środkiem pobudzającym. Nie ma jej tyle co w kawie, ale wystarczająco dużo, aby wywołać reakcję bez wywoływania złych efektów związanych ze zbyt dużą ilością kofeiny.

9. Chociaż nie ma ścisłej zasady, kiedy należy pić zieloną herbatę, zaleca się spożywanie zielonej herbaty pomiędzy posiłkami, a nie razem z nimi. Herbata zawiera garbniki, które mogą wpływać na zdolność organizmu do wchłaniania i przetwarzania żelaza, jak również innych minerałów i składników odżywczych, w tym kwasu foliowego.

10. Zielona herbata zapobiega chorobom serca. W badaniach, ludzie, którzy często piją niesłodzoną zieloną herbatę, są mniej skłonni do rozwoju chorób układu krążenia w późniejszym okresie życia.

11. Przeciwutleniacze zielonej herbaty również wykonują swoją „brudną robotę”, zmiatając wolne rodniki w komórkach ciała, chroniąc i zapobiegając uszkodzeniom tkanek.

12. Zielona herbata pomaga obniżyć poziom cukru we krwi. Jeśli pijesz niesłodzone wersje, to znowu, to z pewnością jest to napój obniżający poziom cukru we krwi.

13. Niektóre herbaty są aromatyzowane i pachnące, podczas gdy inne są mieszane z kwiatami po zaparzeniu.

14. Między 3 a 6 wiekiem herbata była uważana za „przedmiot luksusowy” zarezerwowany dla uprzywilejowanych przed wprowadzeniem nowych metod produkcji i masowej dystrybucji na rynku.

15. Według badań ludzie, którzy regularnie spożywają zieloną herbatę są mniej podatni na powszechne infekcje bakteryjne i wirusowe, ponieważ antyoksydanty zawarte w zielonej herbacie pomagają wzmocnić system odpornościowy organizmu.

16. Herbata ta zawiera aminokwas zwany teaniną L-teaniny. Substancja ta odpowiada za skuteczne, powolne i równomierne rozprowadzanie kofeiny z herbaty do organizmu.

17. Zielona herbata może również pomóc zmniejszyć zły poziom cholesterolu. Istnieją 2 rodzaje cholesterolu: dobry i zły. Zielona herbata poprawia stosunek dobrego do złego cholesterolu w naszym organizmie.

18. Według badań przeprowadzonych przez dr Yoshiro Kokubo z japońskiego Narodowego Centrum Mózgowego i Kardiologicznego, konsumpcja zielonej herbaty może pomóc zmniejszyć ryzyko udaru mózgu. Picie 2 filiżanek zielonej herbaty dziennie może zmniejszyć ryzyko o około 14%.

19. Zielona herbata to około 30 procent masy polifenoli, w tym duże ilości katechiny zwanej EGCG. Katechiny są naturalnymi przeciwutleniaczami, które pomagają zapobiegać uszkodzeniom komórek i zapewniają inne korzyści.

20. Spróbuj wybrać markę zielonej herbaty wyższej jakości, ponieważ niektóre z marek gorszej jakości mogą zawierać nadmierne ilości fluoru. Jeśli wybierzesz markę o niższej jakości, korzyści nadal znacznie przewyższają wszelkie ryzyko.

Znasz jeszcze jakieś ciekawostki o zielonej herbacie? Podziel się nimi w komentarzu na dole.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *