Zwiedzaj Polskę na rowerze. Najlepsze trasy i porady doświadczonych rowerzystów

trasa rowerowa

Na rowerze możesz zwiedzić całe Pomorze, zdobyć Tatry i zwiedzić najpiękniejsze miasta w Polsce. Podpowiadamy jak zaplanować wyprawę i jak się do niej przygotować. Poznasz też najpiękniejsze trasy rowerowe i ich specyfikę.

Infrastruktura dla rowerzystów jest dziś rozbudowana na tyle, że każdy urlop możemy spędzić na jednośladzie. Asfaltowe trasy prowadzone są bezpiecznie — często z dala od ruchliwych dróg dla samochodów. Zwiedzanie Polski na rowerach jest więc doskonałym pomysłem na aktywny urlop.

Gdzie są najlepsze trasy rowerowe w Polsce?

Dobre trasy rowerowe znajdziesz w każdym regionie naszego kraju — wybór zależy od tego, który z nich zechcesz zwiedzić. Polska południowa to oczywiście góry — tam najlepiej czują się miłośnicy sportów MTB. Nie oznacza to wcale, że trasy nie są dostosowane do różnego typu turystów. Wręcz przeciwnie — wybór tras jest na tyle duży, że zarówno entuzjaści sportów rowerowych, jak i osoby jeżdżące rekreacyjnie znajdą coś dla siebie. Dla rowerowych turystów i rodzin z dziećmi gorąco polecam malowniczą trasę Velo Dunajec. Startujemy w stolicy Tatr — Zakopanem, kończymy nad Wisłą pod Tarnowem. Trasa prowadzona jest z dala od ruchu samochodowego w otoczeniu dzikiej przyrody. Niezapomniane wrażenia gwarantuje przejazd wokół jeziora Czorsztyńskiego i rowerowe przeprawy przez rzekę.

Jeśli wolisz morze to oczywiście Velo Baltica. Trasa wiedzie wzdłuż wybrzeża, prowadzona jest głównie nadmorskim pasem leśnym. Część drogi pokonujemy asfaltem, część polnymi ścieżkami.

Miłośnicy tematycznych tras rowerowych z pewnością docenią uroki Szlaku Orlich Gniazd. Trasa wiedzie z Krakowa do Częstochowy — jest niezwykle malownicza. Sam Kraków jest miastem, które można zwiedzać z poziomu siodełka rowerowego. Ścieżki znajdują się w całym mieście i prowadzą m.in. wzdłuż Bulwarów Wiślanych obok Wawelu i Smoczej Jamy.

Jak planować trasy rowerowe?

Jeśli chcesz spędzić urlop poruszając się wyłącznie na rowerze, to potrzebne są skrupulatne przygotowania. Trasę wyznaczysz za pomocą map w aplikacjach dla rowerzystów — to najłatwiejsze rozwiązanie, znajdziesz w nich wszystko — od stopnia trudności po polecane miejsca na postoje. Wybór trasy przemyśl pod kątem kondycji osób, które będą brać udział w wyjeździe. Dzienny limit kilometrów nie powinien być wyśrubowany — w końcu chodzi o przyjemność z jazdy i zwiedzania po drodze. Korzystaj z map Google — możesz na nich podejrzeć, jak trasa wygląda w rzeczywistości.

Aby pokonać długą trasę, konieczne jest przygotowanie kondycyjne. Jeśli nie trenujesz, a chcesz aktywnie spędzić urlop doskonałym rozwiązaniem jest przewiezienie rowerów do miejsca, w którym będziecie nocować i zwiedzanie najbliższej okolicy.

Jaki rower będzie najlepszy na polskie trasy rowerowe?

Nasze trasy to nie tylko gładki asfalt, ale również polne i leśne ścieżki. Jeździmy po płaskim, ale czasem bywa pod górkę. Najlepszym wyborem będzie zatem sprzęt uniwersalny. Rower, na którym zwiedzisz miasto i pokonasz odcinki nieutwardzone. Takim sprzętem jest rower crossowy — możemy tu śmiało użyć modnego określenia hybryda, bo cross łączy w sobie zalety roweru turystycznego i terenowego.

Co to jest rower crossowy i jak wybrać model dla siebie?

Rower crossowy to sprzęt wyposażony tak, aby zapewniać wygodną jazdę i wsparcie, gdy tego wymaga trasa. Aby wyjaśnić, czym charakteryzuje się cross posłużymy się przykładem rowerów crossowych Flow marki Tabou. W tej kategorii sprzętowej polski producent rowerów może pochwalić się dobrze skomponowanymi maszynami za rozsądną cenę. W linii Flow znajdziemy rowery męskie i damskie. Te ostatnie różnią się malowaniem i geometrią ramy. Tabou Flow 4.0 W ma obniżoną rurą górną, aby paniom było wygodniej wsiadać i zsiadać z roweru. Pozostałe wyposażenie rowerów jest bardzo podobne.

 tabou rower crossowy flow 4.0

Zacznijmy od dużych 28-calowych kół. Opony w rowerach crossowych mają terenowy bieżnik, ale są cieńsze. Dzięki temu szybko przemierzysz odcinek asfaltowy, a gdy zjedziesz do lasu rower również świetnie sobie poradzi. Na wzniesieniach otrzymasz dobre wsparcie — rowery Tabou Flow oferują od 21. do 30. przełożeń. Amortyzacja w rowerach crossowych osiąga skok do 63 mm, dzięki czemu jazda jest komfortowa, a manewry na nierównościach bezpieczne. Interesującą konfigurację oferuje model Tabou Flow 5.0. Mamy tu hamulce tarczowe, dwukomorowe obręcze i wysokiej klasy opony terenowe. Ponadto rower otrzymał osprzęt Shimano z wysokiej grupy Deore i amortyzator powietrzny. Zaskoczeniem może być cena tak wyposażonego roweru — za ten model zapłacimy niewiele ponad 3500 zł. Za damski Tabou Flow 4.0 W z podobnym wyposażeniem — ok. 3000 zł. W kolekcji rowerów crossowych Tabou znalazły się również modele tańsze, które doskonale sprawdzą się do jazdy rekreacyjnej, a po sezonie na dojazdy do pracy.

tabou rower crossowy flow 5.0

Jakie wyposażenie jest niezbędne na dłuższe trasy?

Wspomnieliśmy o kondycji rowerzysty, pora przygotować sprzęt do wyjazdu. Mimo że większość szlaków rowerowych nie prowadzi równolegle do dróg dla samochodów to przepisowe wyposażenie musimy mieć. Zatem oświetlenie — z przodu lampa biała, z tyłu czerwona, do tego sprawne hamulce i dzwonek. A jakie wyposażenie nieobowiązkowe przyda się w trasie? Podstawa to błotniki, bez nich nie pojedziesz po mokrej czy błotnistej nawierzchni. A właściwie pojedziesz, ale całe błoto znajdzie się na Twoich plecach i twarzy rowerzysty za Tobą. Bagażnik z możliwością mocowania sakw, do których zapakujesz prowiant lub bagaż w zależności od planu wycieczki. Uchwyt na bidon również się przyda, jest wygodny, żeby uzupełnić płyny nie musisz zatrzymywać się by sięgnąć do plecaka. Wybierając rower zwróć uwagę na to, czy takie wyposażenie można bez problemu zamontować. Ramy wyżej wspomnianych rowerów cross od Tabou są przygotowane do montażu takich elementów jak bagażnik, koszyk na bidon czy błotniki. Dzięki temu możesz dobrać ich standardowe modele. Naturalnie w sklepach rowerowych dostępne są błotniki mocowane do rury podsiodłowej czy uchwyty na bidon z własnym mocowaniem, ale są droższe i nie zawsze sprawdzają się tak dobrze, jak te standardowe.

Do jazdy na trasie przyda się również uchwyt na smartfon, będziesz mógł korzystać z nawigacji podczas jazdy. Warto wybrać taki uchwyt, który będzie zabezpieczał telefon przed uszkodzeniem i zamoczeniem, gdy złapie Cię deszcz. Ostatnia rzecz, choć chyba najważniejsza to podstawowe klucze do roweru, pompka i kity naprawcze do łańcucha i opon. Bez tego lepiej nie ruszać się z domu.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *