41 Ciekawostek o Zdrowym Odżywianiu

zdrowe jedzenie

Oto najlepsze ciekawostki i fakty żywieniowe, co do których (prawie) wszyscy się zgadzają.

1. O dziwo, gotowanie warzyw na parze w kuchence mikrofalowej z filiżanką wody jest bardziej korzystne niż inne techniki gotowania.

2. Najlepsza dieta dla Ciebie jest ta, która działa dla Ciebie i możesz się jej trzymać na dłuższą metę.

3. Zdrowe jedzenie nie pozostaje świeże zbyt długo.

4. Błonnik pomaga organizmowi trawić pokarm. Znajduje się w warzywach, pełnych ziarnach i owocach.

5. Jabłka są bardziej skuteczne niż kawa przy pobudzaniu się rano.

6. Niskie spożycie omega-3 wiąże się z niższym IQ, depresją, różnymi zaburzeniami psychicznymi, chorobami serca i wieloma innymi poważnymi chorobami.

7. Witaminy pomagają Twojemu organizmowi zachować zdrowie i zwalczać choroby. Witaminy znajdują się w owocach i warzywach.

8. Cytryna ma więcej cukru niż truskawka. Mają też tak dużo kwasu cytrynowego, że nie zauważamy, jakie są słodkie.

9. Żółtka jaj mają znacznie więcej składników odżywczych niż białka.

10. Przeciętny Amerykanin spożywa ponad 3000 miligramów soli każdego dnia. Jest to o 700 mg więcej niż górna granica zalecana dla większości ludzi.

11. Rozkoszowanie się słodyczami nie musi oznaczać spożywania dużej ilości cukru. Dodanie cukru do receptury dodaje tylko kalorii bez żadnych wartości odżywczych. Tak jak w przypadku soli, błonnika i tłuszczów, musisz przeczytać etykiety na każdej paczkowanej żywności, którą kupujesz. N

12. Banany to nie jedyne owoce z potasem. Awokado ma dwa razy więcej potasu niż banany i jest bogate w jednonienasycone tłuszcze, które łatwo spalają się jako energia.

13. Białko, które znajduje się w mięsie, produktach mlecznych, fasoli i rybach, buduje mięśnie i naprawia uszkodzenia w Twoim ciele.

14. Jedz dużo owoców i warzyw. Zaleca się spożycie co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw dziennie. Mogą one być świeże, mrożone, konserwowane lub suszone. Porcja świeżych, konserwowanych lub mrożonych owoców i warzyw wynosi 80 g. Porcja suszonych owoców wynosi 30g.

15. Zdrowa dieta może sprawić, że skóra będzie błyszczeć.

16. Twoja skóra ciężko pracuje. Jest nie tylko największym organem w organizmie, ale także broni się przed chorobami i infekcjami, reguluje Twoją temperaturę i wspomaga produkcję witamin.

17. Pomidory nie powinny być przechowywane w lodówce, ponieważ tracą swój smak.

18. Zjedz więcej ryb, w tym porcję tłustych ryb. Ryby są dobrym źródłem białka i zawierają wiele witamin i minerałów. Staraj się jeść co najmniej 2 porcje ryb tygodniowo, w tym co najmniej 1 porcję ryb tłustych.

19. Ryby tłuste są bogate w tłuszcze omega-3, co może pomóc w zapobieganiu chorobom serca.

20. Badania wykazały, że niezdrowe diety pełne przetworzonej żywności kosztują 5zł więcej dziennie niż zdrowa żywność.

21. Pobór energii (kalorii) powinien być zrównoważony z wydatkami energetycznymi. Aby uniknąć niezdrowego przyrostu masy ciała, łączna ilość tłuszczu nie powinna przekraczać 30% łącznej ilości przyjmowanej energii.

22. Banany z zieloną końcówką są dla Ciebie lepsze niż banany dojrzewające. Banany zawierają dużo cukru i jeśli są spożywane z białkiem, poziom insuliny jest normalizowany.

23. Aby poprawić smak przetworzonej żywności, producenci często dodają do niej cukier. Typowe rodzaje dodawanego cukru to cukier stołowy oraz syropy, takie jak wysokofruktozowy syrop kukurydziany. Dodatek cukru jest główną przyczyną otyłości, chorób serca i cukrzycy typu 2. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej. Istnieje wiele innych zagrożeń związanych z nadmiernym spożyciem cukru.

24. Czekolada jest skutecznym środkiem zapobiegającym ciągłemu kaszleniu. Może być nawet bardziej skuteczny niż lekarstwo na kaszel.

25. Utrata wagi może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych. Jeśli dana osoba ma nadwagę lub otyłość, ma większe ryzyko rozwoju kilku schorzeń, w tym: choroby serca, cukrzycy, niektórych nowotworów.

26. Genetycznie zmodyfikowane pokarmy są związane z rosnącą zapadalnością na raka, niepłodnością i wieloma chorobami. Zwierzęta laboratoryjne odmawiają ich jedzenia. Pszczoły i niektóre owady wymierają z powodu pyłków z tych upraw.

27. Sam zapach czekolady może pomóc ci się zrelaksować.

28. Naklejki na owocach są jadalne. Chociaż logiczną rzeczą do zrobienia jest zdjąć je, są one wykonane z papieru jadalnego, a nawet klej jest spożywczy, na wszelki wypadek, gdybyś zjadł naklejkę, nie zauważając.

29. Miód nigdy się nie psuje. Miód sprzed ponad 5 tysięcy lat został znaleziony w stanie jadalnym.

30. Warzywa i owoce są mniej kaloryczne niż większość przetworzonych produktów spożywczych.

31. Brokuł zawierają dwukrotnie większą ilość witaminy C niż pomarańcza. Zawiera tyle samo wapnia, co mleko pełne, i jest łatwiej przyswajalny przez nasz organizm.

32. Dodatek cukru dostarcza pustych kalorii i jest uważany za główną przyczynę chorób, które zabijają miliony ludzi każdego roku.

33. Chiński rząd zakazał sprzedaży genetycznie zmodyfikowanego ryżu w Chinach, aby uniknąć choroby ich populacji. Jednakże eksportują go do wielu innych krajów.

34. Ogórki składają się w 96% z wody. Tak jak sałata i cukinia.

35. Sól morska jest nie mniej lub bardziej zdrowa niż zwykła sól.

36. Cebula jest doskonałym przeciwutleniaczem, posiadającym właściwości antyalergiczne, przeciwwirusowe i antyhistaminowe. Związki siarki zawarte w cebuli pomagają w detoksykacji organizmu i regeneracji komórek.

37. Kwasy tłuszczowe Omega-3 są niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Na przykład, kwas dokozaheksaenowy (DHA), kwas tłuszczowy omega-3 pochodzący od zwierząt, stanowi około 10-20% całkowitej zawartości tłuszczu w mózgu.

38. O dziwo, Mrożone warzywa są bardziej pożywne niż nie mrożone warzywa. Zazwyczaj są zamrażane krótko po zebraniu.

39. Ludzie, którzy jedzą pikantne jedzenie, mają tendencję do dłuższego życia. Wynika to ze składników bioaktywnych, które pomagają utrzymać zdrowy poziom cholesterolu i trójglicerydów.

40. Na świecie jest około 10 tysięcy różnych rodzajów jabłek.

41. Świeże zioła mogą zmienić przepis ze zwykłego na interesujący, dodając smak i zmniejszając zapotrzebowanie na sól lub cukier w zdrowej kuchni. Wiele ziół zawiera również dobre dla Ciebie przeciwutleniacze.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *