Najlepsze ciekawostki i informacje o Zaporze Hoovera

Zapora Hoovera

Zapora Hoovera znajduje się na granicy Nevady i Arizony w Stanach Zjednoczonych, w Czarnym Kanionie rzeki Kolorado. Jest to zapora z betonu łukowo-grawitacyjnego. Oto najlepsze ciekawostki i fakty o Zaporze Hoovera.

1. Zapora Hoovera została zbudowana podczas Wielkiego Kryzysu, począwszy od 1931 roku i kończąc w 1936 roku. Moc generowana z tamy pomaga wspierać Nevadę, Kalifornię i Arizonę. Zapora Hoovera jest również popularną atrakcją turystyczną, przyciągającą co roku prawie milion odwiedzających.

2. Jest to konstrukcja betonowo-modułowa o wysokości 221,4 metra i długości 379 metrów.

3. Tama Hoovera była najwyższą i najpotężniejszą tamą na świecie do 1948 roku.

4. Celem zapory jest zatrzymanie przepływu wody, a często jest wykorzystywana do dostarczania energii. Innym powodem powstawania zapory jest minimalizacja ryzyka powodzi, nawadnianie, dostarczanie wody dla miast i miasteczek, a także tworzenie terenów rekreacyjnych.

5. Na początku lat 30. XX wieku, Boulder City, zostało zbudowane z myślą o 5000 robotnikach pracujących nad zaporą.

6. Dzisiaj zapora Hoovera jest narodowym zabytkiem historycznym i pozostaje najwyższą betonową zaporą łukową w Stanach Zjednoczonych. Jest również wymieniony jako jeden z siedmiu nowoczesnych cudów inżynierii lądowej w Ameryce.

7. Zapora Hoovera została poświęcona przez prezydenta Franklina D. Roosevelta w 1935 roku.

8. Pierwszym człowiekiem, który zginął był J.G. Tierney. Był pracownikiem Amerykańskiego Biura Rekultywacji. Wpadł do rzeki Colorado 20 grudnia 1922 roku i zmarł. 20 grudnia 1935 r. Patrick Tierney, syn J.G. Tierney’a, spadł z wieży wlotowej i zmarł. Był ostatnią osobą, która zginęła podczas budowy tamy Hoovera.

9. Woda, po opadnięciu około 150 metrów przez rury do elektrowni wodnej w podstawie tamy, obraca 17 turbin hydraulicznych, które obracają serię generatorów elektrycznych o łącznej mocy 2080 megawatów.

10. Pomysł na budowę tamy pojawił się w około 1900 roku. W 1928 roku projekt został zatwierdzony przez Kongres.

11. Jezioro Mead jest nazwą zbiornika przy zaporze Hoovera.

12. Kiedy w 1936 r. ukończono budowę zapory Hoovera, była to największa na świecie elektrownia wodna. Była to również największa na świecie konstrukcja betonowa.

13. Ile waży tama Hoovera? Ponad 6,6 miliona ton.

14. Zapora Hoovera stworzyła największy zbiornik wodny Ameryki. Utworzona przez zaporę rzeki Kolorado, Lake Mead, największego zbiornika w kraju – jest w stanie pomieścić około 28,9 miliona akrów wody

15. Grupa firm budowlanych połączyła siły, złożyła zwycięską ofertę na projekt o wysokości 48,8 miliona dolarów.

16. Łącznie nad tamą pracowało 21000 osób – średnio 3500 dziennie,

17. Budowa tamy była ciężką, niebezpieczną pracą, za którą mężczyźni otrzymywali wynagrodzenie godzinowe w wysokości od 50 centów do 1,25 dolara. Oficjalnie w projekcie zginęło 96 osób związanych z budową.

18. Departament dotujący projekt, dostarczył 3,25 miliona metrów sześciennych betonu dla samej tamy, plus kolejne 1,11 miliona metrów sześciennych dla elektrowni i dodatkowych obiektów. Taka ilość betonu wystarczyłaby do wybudowania 5000 kilometrów autostrady z jednego końca Stanów Zjednoczonych na drugi.

19. Zapora Hoovera ma moc 1,345 megawatów. W ciągu jednego roku może wytworzyć 4,2 miliarda KWh (kilowatogodzin).

20. Kiedy zbudowano tamę Hoovera, kosztowała 49 milionów dolarów. Dziś budowa tej samej tamy kosztowałaby 811 milionów dolarów.

21. Zapora Hoovera jest zaporą łukowo-grawitacyjną. Oznacza to, że zakrzywia się w górę rzeki, zwężając się tak, że większość wody jest następnie kierowana na ściany skalne kanionu. Dostarcza to siły do sprężania tamy. Ten typ zapory posiada zarówno cechy zapory grawitacyjnej, jak i łukowej.

Most pamięci Mike’a O’Callaghan-Pata Tillmana

most przy zaporze

Tam, na brzegu jeziora Mead, czcigodna tama Hoovera i jej olśniewający nowy towarzysz, most pamięci Mike’a O’Callaghan-Pata Tillmana, reprezentują stulecie prac inżynieryjnych i budowlanych na tym odcinku rzeki Colorado.

Przed mostem, podróżni pomiędzy Arizoną i Nevadą na amerykańskiej drodze 93 przecinali rzekę Colorado na samej tamie, przez zatłoczoną dwujezdniową drogę usianą zakrętami, silnymi wiatrami i słabą widocznością.

Projekt mostu osiągnął budżet 240 mln USD, z czego 114 mln USD wydano na sam most.

Most zawiera 30 tysięcy metrów sześciennych betonu i 8 milionów kilogramów stali.

Oceń ten wpis