Ciekawostki

Skoda – Ciekawostki, Informacje i Fakty

samochód skoda

Wcześniej Czechosłowacja, a następnie Czech nigdy nie były zaliczane do samochodowych potęg. Nie oznacza to jednak, że nie mają swojego miejsca w historii rozwoju motoryzacji. Z niezwykłą determinacją stopniowo, krok po kroku, samochody rodem z górzystego kraju, pojawiały się na rynku i niezmiennie od lat znajdują zagorzałych zwolenników. Przeczytaj ciekawostki, fakty i informacje o marce Skoda.

1. 1859 roku sięga historia zakładów spod znaku Skody. Emil Skoda czeski przemysłowiec zaczyna swoich sił w przemyśle. Początkowo były to mieszczące się w Pilźnie zakłady przejęte od Arnolda Waldsteina, które zajmowały się produkcją metalurgiczną.

2. 1925 rok następuje połączenie zakładów Skoda z zakładami Laurin & Klement. Fuzja tych dwóch zakładów zaowocowała wypuszczeniem pierwszego samochodu ze znaczkiem Skoda.

3. 1930 rok nastąpiło rozpoczęcie produkcji samochodów na szeroką, jak na tamte czasy, skalę. Było to możliwe dzięki zastosowaniu linii montażowej.

4. Okres II wojny to czas przejęcia fabryki przez niemiecki przemysł wojenny i produkcja w nich skrzydeł samolotowych.

5. Nowa historia zakładów zapoczątkowana została po zakończeniu wojny i przekształceniu zakładów w AZNP Mladá Boleslav i produkcję samochodów osobowych.

6. 2000 rok całkowite przejęcie zakładów przez niemieckiego Volkswagena, zmiana nazwy na Skoda Auto i produkcja samochodów w oparciu o niemiecką technologię.

7. 2007 rozpoczęcie produkcji samochodów Skoda w Chinach i dystrybucja w Australii.

8. Skoda to także producent samochodów ciężarowych i autokarów. Pierwsze ciężarówki powstawały już przed wojną. Po wojnie produkcję podjęto ponownie i montowano równocześnie pod nazwą Skoda i Liaz.

9. Popularne na polskich drogach autobusy Jelcz zwane „ogórek” powstawały w Polsce na bazie licencji Skody. Autobusy licencyjne produkowane były przez Jelczańskie Zakłady Autobusowe. Bardzo charakterystyczna sylwetka autobusu przypominającą swoim kształtem ogórek spowodowało przylgnięcie tej nieformalnej nazwy do Jelcza. Ciekawostką też były produkowane przyczepy pasażerskie dostosowanych kształtem do samego autobusu.

10. Niezwykłą popularnością samochody osobowe Skody cieszyły się w krajach byłego bloku socjalistycznego. Z uwagi na ogólny deficyt osobówek, Skody stanowiły przedmiot pożądania wielu osób. Było to efektem tego, że samochody Skody były od początku budowane na bazie myśli konstrukcyjnej Czechów i odbywało się aż do przejęcia fabryk przez Volkswagena.