Rower na zimę, nie zapomnij o oświetleniu

rower w ziemie

Okres jesienno – zimowy to dla wszystkich miłośników jazdy na rowerze trudny czas. We znaki dają się nie tylko niska temperatura i częste opady deszczu lub śniegu, ale przede wszystkim krótki dzień. W grudniu i styczniu dzień skraca się tak naprawdę do zaledwie kilku godzin, dlatego kluczowe staje się zadbanie o swoje bezpieczeństwo. Podpowiadamy, jak wybrać lampę do roweru i na co zwrócić uwagę, kiedy udajemy się na przejażdżkę po mieście, a na co, kiedy naszym celem są tereny leśne.

Dlaczego bezpieczeństwo jest takie ważne?

Dla każdego kolarza, nie tylko zimą, kluczowe powinno być bezpieczeństwo, własne oraz innych uczestników ruchu. Szczególnie zimą, łatwo o utratę równowagi i wypadek, a śliska nawierzchnia nie sprzyja utrzymywaniu wysokich prędkości nawet wtedy, kiedy wyposażymy nasz rower w dedykowane ogumienie.

Problemem równie palącym, co niesprzyjające warunki atmosferyczne, jest słaba widoczność. W zimie słońce wstaje późno i zachodzi wcześnie, więc jadąc do pracy lub z niej wracając, jesteśmy narażeni na kolizję, nie tylko z samochodem, ale także z nieoświetlonym pieszym lub innym rowerzystą. Dlatego tak ważne jest, aby lampa rowerowa oświetlała przestrzeń przed nami, ale także to, aby inni uczestnicy ruchu widzieli rower z możliwie jak największej odległości, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Wszyscy musimy pamiętać o tym, że rowerzysta jest bardzo wrażliwym obiektem i w zderzeniu z samochodem nie ma najmniejszych szans, a skutki wypadku mogą być opłakane. Z opracowań przygotowanych przez instytuty badawcze wynika, że nawet przy prędkości samochodu równej 30 km/h często dochodzi do śmierci pieszego. W przypadku rowerzysty sytuacja wygląda bardzo podobnie. Dlatego dbajmy o bezpieczeństwo – swoje i innych.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze lampy rowerowej?

Rodzaje oświetlenia rowerowego można podzielić zasadniczo na dwa rodzaje:

• lampy przednie (ostrzegawcze i oświetlające) oraz

• lampy tylne ostrzegawcze.

Lampy ostrzegawcze mają za zadanie dać innym uczestnikom ruchu sygnał, poinformować ich o naszej obecności na drodze. Niestety nie nadają się one do oświetlania drogi ze względu na zbyt wąski, a często także za słaby strumień światła oraz przerywany tryb pracy. Z kolei lampy oświetlające rozjaśniają drogę z przodu roweru, są jednak droższe, a ich czas pracy jest krótszy z uwagi na ciągłą pracę.

To, czy potrzebujemy przedniej lub tylnej ostrzegawczej lampki rowerowej, zależy w dużej mierze od terenu, w jakim się przemieszczamy. Jeżeli jeździmy po dobrze oświetlonych drogach, taki wybór będzie wystarczający. Miejskie latanie na ogół zapewniają tyle światła, że dodatkowa pomoc nie będzie potrzebna.

Stosowanie lamp oświetlających ma sens przede wszystkim tam, gdzie brakuje oświetlenia komunalnego. Najczęściej są to tereny pozamiejskie i część miejskich parków.

Rodzaj głównych lamp rowerowych to jednak nie wszystko. Obowiązujące przepisy prawa dają każdemu rowerzyście możliwość montażu dodatkowego (niebędącego lampą przednią i tylną) oświetlenia lub odblasku na wysokości pomiędzy 25 cm, a 150 cm nad ziemią.

Wszystkie źródła światła, zarówno te główne, jak i subsydiarne, powinny być widoczne w nocy z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza.

Wybierając przednią lub tylną lampę rowerową zwracajmy uwagę przede wszystkim na sposób montażu, czas pracy oraz moc wyrażoną w lumenach (lm).

Lampy przednie

Najtańsze modele przednich lampek rowerowych kupimy już za cenę poniżej 100 zł. Trudno jednak oczekiwać wtedy czegoś więcej, niż mocy 80 -120 lm trybu ostrzegawczego. Jeżeli zależy nam na stałym, mocniejszym oświetleniu, warto rozważyć zakup lampy o mocy przynajmniej 400 lm (600 lm jeżeli liczymy się z opadami deszczu lub śniegu).

Kompaktowe modele wielkości pudełka zapałek potrafią wygenerować jasność nawet do 1500 lm. Za taką moc i miniaturyzację przyjdzie jednak zapłacić, a i nie wszyscy z niej skorzystają.

Mocniejszy sprzęt to już najczęściej lampy z zewnętrznym źródłem zasilania przypinanym do ramy roweru. Z oświetlenia o natężeniu rzędu 2000 lm skorzystamy raczej wyłącznie w ciemnym lesie lub na górskim szlaku, kiedy zależy nam na precyzyjnej nawigacji, a trakt jest kiepsko oznaczony.

Lampy tylne

Tylne lampy pełnią rolę ostrzegawczą, dlatego ich wybór jest prostszy. Montaż oświetlenia rowerowego LED najczęściej jest intuicyjny, zajmuje chwilę i nie wymaga użycia specjalnych narzędzi. Są one tanie, a moc strumienia światła rzadko kiedy przeznacza 100 lm.

Zarówno przednie, jak i tylne lampy rowerowe mogą posiadać jedno lub dwa źródła zasilania. W tym drugim przypadku cena jest nieco wyższa, ale za to nie musimy przez kilka lat myśleć o wymianie akumulatora na nowy (przeciętne ogniwo wytrzymuje około 300 cykli ładowania).

Lampy do jazdy po mieście

Oświetlenie rowerowe do jazdy po mieście nie musi generować dużej mocy. Kiedy poruszamy się po ulicach, najczęściej korzystamy z lamp ulicznych, więc jego rola ogranicza się w zasadzie do ostrzegania.

Dobrym wyborem może okazać się zestaw lamp DUO SLIM. Zastosowano w nich panele LED typu Chip-On-Board, które pozwalają uzyskać jednolity i szeroki strumień światła. Komplet ładowalnych lampek rowerowych USB obejmuje przednią lampę o mocy 60 lm oraz tylną o mocy 18 lm. Są one w zupełności wystarczające do sygnalizacji obecności na drodze dzięki czterem poziomom intensywności i trzem trybom świecenia. Wydajny akumulator zapewnia pracę lampy przedniej przez 90 minut w trybie maksymalnym, do aż 20 godzin w trybie ostrzegawczym (30 godzin dla lampy tylnej).

Lampy do jazdy w parkach

Jeżeli zimą zdarza nam się przejeżdżać przez słabo oświetlone parki lub boczne ulice, warto zaopatrzyć się w mocniejszy sprzęt, który zapewni dobrą widoczność nawet po zmroku lub podczas intensywnych opadów śniegu.

Skuteczne rozwiązania dla osób zmuszonych do jazdy w trudnych warunkach oferuje marka Mactronic. Model Noise XTR 04 to ponad 700 lm generowanych przez potężną diodę Cree XM-L2, która rozprasza mrok na odległość niemal 200 m. Polski producent zadbał nie tylko o elegancki i minimalistyczy design, ale przede wszystkim wysoką wydajność lampy. W trybie Boost potrafi ona zabłysnąć na 30 sekund z mocą 854 lm. Ładowany przez micro USB akumulator o pojemności 3400 mAh wytrzymuje ponad pięć godzin ciągłej pracy ze średnim natężeniem.

Doskonałym uzupełnieniem lampy Noise będzie tylne oświetlenie Mactronic WALL’E. Nowoczesny wygląd kryje w sobie dwie diody LED oraz innowacyjny system soczewkowy, który pozwala na zobaczenie oświetlenia już z odległości jednego kilometra. Dzięki zastosowaniu specjalnej powierzchni rozpraszającej światło jednej z diod, łuna widoczna jest pod bardzo szerokim kątem.

Lampy do jazdy w terenach podmiejskich

Jazda po lasach, łąkach lub bezdrożach, ale także małych, często nieoświetlonych wioskach, wymaga zaopatrzenia się w odpowiedniej jakości oświetlenie. Musi ono być na tyle mocne, abyśmy nie zgubili drogi, która w takich miejscach bywa słabo oznaczona.

Dobrym wyborem do jazdy w trudnym i nieznanym terenie jest lampa Mactronic Rifle. Wyposażona w dwie diody Cree XM-L2, które generują strumień świetlny o maksymalnej mocy 1400 lm przez niemal dwie godziny. To wystarczająca moc, aby całkowicie rozproszyć mrok na dystansie 150 m. Trzy opcje świecenia, w tym tryb pulsacyjny, zapewnią w pełni bezpieczną jazdę zarówno w nocy, jak i podczas jazdy dziennej.

Jeżeli często jeździmy poza miasto, warto także wyposażyć się w wysokiej jakości tylne oświetlenie, jak chociażby lampę Reddy. Jej działanie, oparte na nowoczesnej technologii LED – COB, gwarantuje jednolite światło o maksymalnej mocy 60 lm na powierzchni całego panelu oraz szeroki kąt świecenia. Ciekawym rozwiązaniem jest wbudowany czujnik ruchu, który po wykryciu zatrzymania się rowerzysty zmienia tryb świecenia na intensywnie pulsujący.

Podsumowanie

Jazda rowerem w warunkach zimowych wymaga zastosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa. Inwestycja w droższy rower, lepsze ogumienie lub odzież termoaktywną to jednak nie wszystko.

Aby zminimalizować ryzyko wypadku, warto zaopatrzyć się w odpowiednie oświetlenie, które ułatwi nam znalezienie drogi w mroku oraz poinformuje innych uczestników ruchu o tym, że poruszamy się po drodze. Renomowana, polska firma Mactronic oferuje szeroki wybór lamp rowerowych, łączących wysoką jakość i nowoczesny design z atrakcyjną ceną.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *