Opóźniony lot? Jak złożyć wniosek o odszkodowanie
24 października 2019 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym staje po stronie pasażerów. Zdecydował on, że karty pokładowe nie będą już potrzebne, żeby dostać odszkodowanie za lot, który został odwołany lub się opóźnił. Postanowienie TSUE jest wiążące dla wszystkich sądów w Unii Europejskiej.
Wcześniej gdy chcieliśmy złożyć wniosek o odszkodowanie, musieliśmy dołączyć kartę pokładową do zgłaszanej reklamacji.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości otwiera drogę dla pasażerów, którzy nie mają swojej karty pokładowej, a chcieliby dostać odszkodowanie od linii lotniczej.
To bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. Zazwyczaj nie zachowują oni kart pokładowych z różnych względów, a średnio aż 9 milionów pasażerów rocznie jest uprawnionych do odszkodowania. Każda osoba, która nie złożyła odpowiedniego wniosku ze względu na brak karty, może ubiegać się o odszkodowanie.
Kiedy otrzymam odszkodowanie za opóźnienie lotu?
Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje osobom których samolot spóźni się o 3 godziny lub więcej. W zależności od długości trasy, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 Euro do nawet 600 Euro.
Odszkodowania lotnicze na krótkich dystansach – do 1500 km – pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości 250 Euro.
Opóźnienia lotów na średnich odległościach – od 1500 km do 3500 km – pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości 400 Euro.
Opóźnienia w lotach na duże odległości – ponad 3500 km – pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości 600 Euro.
Koszt biletu nie ma znaczenia dla całkowitej kwoty odszkodowania, w związku z czym będziecie Państwo mogli ubiegać się o odszkodowanie w przypadku lotów tanich linii lotniczych. Aby móc ubiegać się o odszkodowanie, lot musi rozpocząć się na terenie UE lub, jeśli wyląduje na terenie UE, linia lotnicza musi mieć swoją siedzibę w UE.
Co liczy się jako czas opóźnienia?
Opóźnienia są obliczane na podstawie czasu przylotu, a nie czasu odlotu. Europejski Trybunał Sprawiedliwości zdefiniował „czas przylotu” jako moment, w którym samolot dociera do miejsca przeznaczenia i otwiera przynajmniej jedno z jego drzwi. To moment, w którym pasażerowie mogą opuścić pokład.
Kto otrzyma odszkodowanie za odwołany lot?
Jeśli jako osoba podróżująca w interesach miałeś opóźniony lot, to Ty otrzymujesz odszkodowanie, a nie pracodawca. Podobnie, jeśli podróżujesz jako urzędnik państwowy, rozporządzenie uznaje, że to Ty będziesz uprawniony do otrzymania odszkodowania.
Zbieraj paragony na lotnisku
Zawsze warto się zabezpieczać. Istnieje ryzyko, że opóźnienie się zwiększy więc najlepiej zbierać wszystkie paragony za np. jedzenie czy środki do higieny, które musieliśmy kupić z powodu opóźnienia. Rachunki mogą pomóc podczas procesu reklamacji.
Co robić gdy został opóźniony lub odwołany lot?
Tysiące pasażerów zaufało AirCashBack i otrzymali już odszkodowanie. Firma ta nie przywłaszcza sobie zasądzonych odsetek i pobiera tylko 25% prowizji nawet jak sprawia trafia do sądu. Sprawdź swoje szanse na odszkodowanie Klikając Tutaj
AirCashBack wyróżnia stała prowizja 25% brutto – nawet gdy sprawa trafi do sądu. Nie przywłaszczają sobie zasądzonych odsetek. Oddają Klientowi 75% zasądzonych odsetek.