Opóźnione loty – zmora podróżnych. Poznaj prawa pasażerów opóźnionych lotów

Opóźniony lot

3800 opóźnionych i prawie 1000 odwołanych lotów – to statystyki lotów w Europie z zaledwie jednego dnia. Jakie prawa przysługują pasażerowi opóźnionego lotu? Od czego zależy wysokość odszkodowania?


Opóźnione loty – kilka statystyk

Mimo tego, że ostatnie przygody linii lotniczej Ryanair wyrobiły w nas przekonanie o tym, że jest to linia często odwołująca loty, to na mapie przewoźników europejskich nie znajduje się nawet w pierwszej 20-stce. Z danych udostępnionym przez serwis flightstats.com wynika, że w ciągu ostatnich 30 dni (listopad 2017) linie lotnicze z największą ilością odwołań lotów to norweskie linie Wideroe (ponad 400 odwołań), SAS i Lufthansa. Jeśli chodzi o opóźnienia, przoduje Lufthansa, Turkish Airlines i Easy Jet (ponad 5000 opóźnień lotów). Najczęściej spóźniają się samoloty lecące do i z Frankfurtu. Problematyczne lotniska to również Oslo, Amsterdam i Wiedeń.

Oczywiście ilość opóźnień jest zależna od ilości lotów i trudno porównywać ilość spóźnień samolotów z Balic do kilkunastokrotnie większego ruchu w Wiedniu. Nie zawsze też spóźnienie będzie aż tak problematyczne (dla większości pasażerów 15 minut opóźnienia nie stanowi problemu). Jeśli jednak lot jest opóźniony 2-3 godziny, to może się okazać, że przepadnie nam spotkanie, na które lecieliśmy, nie będziemy mieć transportu do hotelu (bo wylądujemy w nocy) lub przepadnie nam kolejny lot, na który mieliśmy przesiadkę. Czy w takiej sytuacji możemy żądać odszkodowania?

Odszkodowanie za opóźniony lot

To, czy będzie się nam należało odszkodowanie, jest uzależnione od:

  • czasu opóźnienia,
  • powodów opóźnienia (do odszkodowania nie kwalifikują się sytuacje niezależne od przewoźnika, takie jak: strajk, niepewna sytuacja polityczna kraju przylotu lub złe warunki pogodowe oraz ptaki).

A wysokość odszkodowania od:

  • czasu opóźnienia,
  • odległości między wylotem a miejscem docelowym.

Warunki otrzymania odszkodowania określa unijne Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, a otrzymać można 250 euro (za lot do 1500 km), 400 euro (lot w Unii Europejskiej powyżej 1500 km oraz lot poza Unią Europejską o długości 1500 – 3500 km), 600 euro – dla dłuższych lotów. Jeśli przewoźnikowi uda się zaproponować inny lot, w ramach którego czas dotarcia na lotnisko nie będzie dłuższy niż 3 godziny po planowanym czasie przylotu, należne odszkodowanie może zostać obniżone o połowę.

Dodatkowe benefity związane z opóźnionym lotem

  • Jeśli czas oczekiwania na lot przekracza 2 godziny, pasażerom przysługują bezpłatne posiłki i napoje. Dotyczy to jednak sytuacji, w której pasażerowie czekają na lotnisku. W praktyce zdarza się, że linia lotnicza przeprowadza boarding i pasażerowie czekają w samolocie, a tam dopóki samolot nie wystartuje nie ma możliwości podania posiłku lub napoju – w ten sposób linie lotnicze unikają konieczności zaopiekowania się pasażerem.
  • Przy opóźnieniu minimum dobę, należy ci się nocleg bezpłatny (niekiedy trzeba będzie zapłacić samemu, a potem domagać się rekompensaty).
  • Możliwość bezpłatnego skomunikowania się z rodziną (2 połączenia).

Na co uważać?

  • Na vouchery i bony podróżne w ramach rekompensaty (mogą pozbawić prawa do uzyskania odszkodowania, które jest znacznie wyższe niż wartość bonu podróżnego, którego przecież możemy nie chcieć realizować).
  • Na powody opóźnienia. Teoretycznie przyczyny niezależne od przewoźnika zwalniają go z wypłaty odszkodowania (np. strajk obsługi naziemnej lotniska). Jeśli jednak okaże się, że przez strajk opóźnione były jedynie 2 loty przewoźnika w czasie trwania strajku, a inne już nie, to można spróbować walczyć o odszkodowanie.

Opóźniony lot a powrót do domu

Kolejnym problemem, jeśli chodzi o opóźniony lot, może być kwestia dostania się do domu. Z założenia, loty w Balicach nie odbywają się w godzinach nocnych, ale przy opóźnionym locie może się zdarzyć, że wylądujemy na lotnisku już po godzinie odjazdu ostatnich autobusów.  Między północą a 4 rano nie kursują też pociągi z lotniska. Dlatego znacznie bezpieczniej jest przyjechać własnym samochodem na lotnisko – wtedy kwestia opóźnienia nie ma dla nas znaczenia, bo transport mamy zapewniony. Oczywiście decydując się na parking przy lotnisku, sprawdźmy, czy oferuje on transfer z lotniska 24 godziny na dobę i w razie potrzeby będziemy mogli się do naszego samochodu dostać.


Opóźnione loty – zmora podróżnych. Poznaj prawa pasażerów opóźnionych lotów
4 (80%) 19 głosów



2
Dodaj komentarz

2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
LojalnaJola

Dzięki artykułowi wiem już co zrobić kiedy lot mi się opóźni 🙂

Anastazja

Zauważyłam, że często pasażerowie nie wiedzą co robić kiedy lot się opóźnia a dzięki temu artykułowi już zostało to fajnie wyjaśnione :).

Sprawdź też:
Przy zakupie walizki kabinowej o rozmiarze 55x40x20 warto zwrócić uwagę…