Nawadnianie organizmu podczas podróży rowerowych – najważniejsze zasady

rowerzysta

Poprawne nawadnianie jest jedną z najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać podczas każdego wysiłku fizycznego, w tym również jazdy na rowerze. Pozwala ono uniknąć odwodnienia, które ma bardzo negatywne skutki dla zdrowia i wydolności organizmu. W jaki sposób powinno się więc przyjmować płyny podczas podróży rowerowych i jak najlepiej je przewozić?


Zasady nawadniania organizmu

Przyjmuje się, że dorosły człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje około 2,5 litra wody dziennie. Część jest przyjmowana wraz ze spożywanym jedzeniem, ale większość należy uzupełniać płynami. Wartość ta zależy jednak od wielu indywidualnych czynników, takich jak: waga, płeć, temperatura otoczenia oraz ilość i rodzaj aktywności fizycznej w ciągu dnia. Z tego też powodu ilość płynów, którą powinno się pić podczas podróży rowerowych, zależy między innymi od ich intensywności, temperatury na zewnątrz, a także od sprawności fizycznej rowerzysty. Najczęściej podaje się, że przy dosyć intensywnej jeździe na rowerze powinno się pić około pół litra płynów na godzinę. Warto przy tym pamiętać, że pragnienie to pierwsza oznaka łagodnego odwodnienia. Poprawne nawadnianie organizmu polega więc na niedopuszczeniu do pojawienia się tego uczucia, dlatego dobrze jest pić po 100-150 ml co piętnaście minut. Oczywiście nie powinno się traktować tych wartości dogmatycznie tylko dostosować do panujących warunków, stopnia zmęczenia i samopoczucia. Należy po prostu pić tyle, aby podczas jazdy nie odczuwać pragnienia, a przy jego pojawieniu się od razu uzupełnić płyny. Jakie płyny najlepiej nawodnią organizm? Podczas krótkich wycieczek trwających krócej niż godzinę wystarczy zwykła woda. Jednak przy dłuższej jeździe warto pomyśleć o napojach izotonicznych. Są to napoje, które oprócz wody zawierają składniki mineralne wydalane z organizmu podczas wysiłku fizycznego, takie jak: sód, potas, wapń i magnez. Dodatkowo wchłaniają się one szybciej niż woda.

Przydatne akcesoria rowerowe

jazda na rowerze

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na wodę, czy napój izotoniczny, powinniśmy zastanowić się, w czym zabierzemy je na naszą podróż. Najpopularniejszym rozwiązaniem są bidony, czyli plastikowe pojemniki na płyny z dozownikiem, które montowane są w specjalnym uchwycie na ramie roweru. Taki sposób montażu zapewnia łatwy dostęp do napoju, a w połączeniu z dozownikiem możliwe jest napicie się podczas jazdy. Minusem takiego rozwiązania jest ich stosunkowo mała pojemność wynosząca najczęściej od 250 do 1000 ml. Sprawia to, że pomimo swojej wygody nadają się one głównie na krótsze trasy. Przy dłuższych wyprawach, aby zapewnić odpowiednie nawodnienie organizmu, warto zabrać ze sobą zwykłą butelkę wody mineralnej lub napoju izotonicznego. Można ją przymocować do ramy roweru za pomocą podobnego uchwytu co bidon. Najlepiej zaopatrzyć się w uniwersalny model koszyka na bidon z regulacją, który pasuje do różnych rodzajów pojemników. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie sakwy rowerowej lub pokrowca na butelki, które również mocuje się do ramy pojazdu.

Nawadnianie organizmu podczas podróży rowerowych – najważniejsze zasady
Oceń ten wpis



Dodaj komentarz

Sprawdź też:
Często zdarza się, gdy podróżujesz samolotem, kiedy nawet w tej…