15 interesujących ciekawostek o marketingu
Marketing to proces, który najkrócej można opisać jako zaspokojenie potrzeb konsumentów i osiągnięcie w związku z tym zysku. Co warto o nim wiedzieć? Poniżej znajdują się wybrane ciekawostki na temat marketingu.
1. W wielkich centrach handlowych nie bez powodu nie ma zegarów. Całość została wymyślona tak, aby człowiek zapominając o czasie spędzał go tam jak najwięcej i dawał się skusić towarom wystawionym na sprzedaż.
2. W supermarketach miejsca, w których rozkładane są poszczególne towary, regularnie się zmienia. Chodzi o to, aby ludzie chodzący do określonej części sklepu z przyzwyczajenia, natrafiali tam na inne produkty i nie kupowali tam tylko tego, po co przyszli.
3. Badania wykazują, że podniesienie ceny za towary luksusowe sprawia, że z dnia na dzień sprzedaż się zwiększa, ponieważ ludzie „chcą” odczuć nawet na swoim portfelu, że mają do czynienia z czymś wyjątkowym.
4. Czekolada wykorzystywana w reklamach słodyczy tak naprawdę nie jest czekoladą, tylko brązową farbą do ścian. Prawdziwa czekolada przelewana z naczynia do naczynia za mocno się pieni i nie wygląda estetycznie.
5. W centrach handlowych rozpylane są zapachy kojarzone z domem i przytulnymi wnętrzami. Są to na przykład delikatny aromat kawy lub czekolady, które sprawiają, że spędzany tam czas jest znacznie przyjemniejszy.
6. Kurczaki z rożna prezentowane w reklamach restauracji i sklepów są pokryte złoto-brązową farbą, aby ich skórka wyglądała apetyczniej niż w rzeczywistości.
7. Reklamy produktów dziecięcych specjalnie konstruowane są tak, aby wierzyły one, że zabawka lub gadżet mogą uczynić je popularniejszymi w gronie rówieśników.
8. Kilka lat temu w Stanach Zjednoczonych człowiek, który zagrał w reklamie elektrycznego grilla zarobił w ciągu jednego dnia zdjęciowego 500 milionów dolarów. Nic dziwnego, skoro reklama jest dźwignią handlu, a producent wzbogacił się jeszcze bardziej na sprzedaży swoich urządzeń.
9. Do najdroższych reklam telewizyjnych należą te, które są wyświetlane podczas wielkich imprez sportowych. Za reklamę podczas amerykańskiej imprezy Super Bowl trzeba zapłacić nawet kilkadziesiąt milionów dolarów. Zazwyczaj jednak inwestycja ta zwraca się firmom.
10. Jedną z najsłynniejszych reklam w historii jest reklama perfum Chanel nr 5, w której zagrała Marilyn Monroe. Artystka powiedziała w niej, że kładzie się spać, mając na sobie tylko kilka kropel tego zapachu i przyczyniła się do tego, że stał się on zapachem kultowym.
11. W latach osiemdziesiątych w japońskich restauracjach KFC zaczęto sprzedawać świąteczne zestawy kurczaczków i wina. Choć wszystko zaczęło się w czasie, kiedy zdobycie mięsa w Japonii było problematyczne, moda ta dzięki reklamie i chwytom marketingowym utrzymała się do dzisiaj. Wielu Japończyków zapisuje się na świąteczne zestawy w KFC już dwa miesiące wcześniej.
12. Portobello w rzeczywistości nie jest lepszą odmianą pieczarki, jak sugerowały reklamy lata temu. W rzeczywistości specjaliści od marketingu znaleźli sposób na sprzedaż brązowych i przerośniętych pieczarek.
13. Wiele cen w sklepach kończy się wartością 99 groszy, ponieważ badania potwierdziły, że ludzie zaniżają bezwiednie taką ceną o 99 groszy, a nie zawyżają jej o grosz.
14. W przebieralniach wielu butików znajdują się lustra wyszczuplające, żeby klienci prezentowali się lepiej i chętniej kupowali ubrania.
15. Część cukierni na świecie nie używa zwykłych szyb do witryn, ale szkła, które delikatnie powiększa znajdujące się za nim pączki i ciastka.