Porady

Jak zostać YouTuberem?

kamera do filmowania

Masz pasję i chcesz się nią dzielić z innymi? Uważasz, że najprościej dotrzeć do jej odbiorców za pomocą Internetu? Nie lubisz pisać, ale świetnie radzisz sobie z opowiadaniem o swoich zainteresowaniach? Powinieneś tworzyć na YouTube! Zanim jednak zaczniesz obmyślać, o czym będzie twój pierwszy filmik, musisz zdobyć kilka informacji na temat tego, jak zostać YouTuberem. Na pewno słyszałeś o osobach, które zarabiają ogromne pieniądze, publikując nagrania na tym serwisie. Jednak jeśli liczyć na duże zyski w krótkim czasie, niestety możesz się zawieść. Poniżej wyjaśniamy podstawowe kwestie związane z zarobkami na YouTube oraz proponujemy rozwiązania, dzięki którym szybciej osiągniesz sukces!

Zarobki

Na dobrą sprawę trudno jest oszacować średnie dochody z Youtuba, ponieważ są one bardzo zróżnicowane. W sieci pojawiają się informacje o kilkuset złotowych dochodach za każde 100 000 wyświetleń filmu. Jednak istnieje wiele czynników, które mają na to wpływ. Pierwszym z nich jest chociażby kraj pochodzenia odbiorców konkretnej produkcji. Inne to sama tematyka filmiku, przynależność do sieci partnerskich czy współczynnik klikalności reklam. Jeśli mowa o reklamach – mogą pojawiać się podczas oglądania filmu jako wyskakujące okienko, ale mogą też przerywać odtwarzanie filmu w różnych jego momentach i z różną częstotliwością (tzw. reklama AdSense). Większość YouTuberów zarabia właśnie w ten sposób. Przychód może generować także branded content, czyli pośrednia promocja produktu za pomocą publikowania odpowiednich treści na jego temat. Wiele osób, szczególnie graczy, zarabia na streamingu, pokazując na żywo swoje umiejętności lub prezentując, na czym polega konkretna gra. Kiedy YouTuber jest rozpoznawalny, może liczyć na występy telewizyjne, wykorzystanie wizerunku w reklamie czy poważną współpracę z różnymi markami. Jednak od rozpoczęcia przygody z tworzeniem filmów do sławy na YouTube daleka droga okupiona żmudną pracą.

Po pierwsze – dobry pomysł

Powiedzmy sobie szczerze, obecnie jest już mnóstwo YouTuberów robiących filmy niemal w każdej możliwej kategorii. Jeśli chcesz odnieść sukces, musisz pokazywać coś oryginalnego, ale jednocześnie przyciągającego wielu odbiorców. Skoncentrowanie się na wąskim temacie może zagwarantować ci rzeszę stałych odbiorców, o ile będziesz przykładał się do swojej pracy. Musisz dokładnie zgłębić temat i przekazywać rzetelne informacje. Jeśli zdecydujesz się na poruszanie wielokrotnie omawianych zagadnień, musisz zaprezentować inny punkt widzenia, który przyciągnie widzów. Pamiętaj jednak, aby zawsze być w zgodzie ze sobą kiedy prezentujesz jakiś materiał. Brak szczerości od razu zauważą odbiorcy filmów i na pewno wytkną ci to w komentarzach. Brak autentyczności to rzecz, która może przesądzić o twoim być albo nie być na YouTube.

Po drugie – rozpoznawalna marka

Od samego początku musisz wstawiać do filmów swoje logo, z którym będą kojarzyli cię widzowie. Jeżeli nie potrafisz obsługiwać programów graficznych, skorzystaj z darmowych narzędzi do tworzenia logotypów. Dobrze byłoby, abyś miał też swego rodzaju przywitanie, którym będzie rozpoczynał się każdy film. Może to być animacja, krótki filmik lub pojawiający się obraz. Ważne, aby nawiązywał graficznie lub znaczeniowo do logo i tego, co prezentujesz na swoim kanale.

Po trzecie – systematyczność

Systematyczności będą wymagać od ciebie widzowie, czasami wręcz jej żądać, ale nie tylko oni. To jak często wstawiasz swoje filmy, sprawia, że są one częściej wyświetlane na pierwszych kartach YouTube i polecane jego użytkownikom. Kiedy po systematycznym dodawani filmów zrobisz sobie np. miesięczną przerwę, będziesz musiał długo pracować na odzyskanie swojej pozycji.

Po czwarte – jakość

Chodzi tu zarówno o merytoryczną treść filmu, a więc o to czy twój film dostarcza informacji poszukiwanych przez widzów, czasem rozrywki, a może nawet inspiracji i motywacji do działania, zmian w ich życiu. Jeśli widzowie wyczują, że kolejny film zrobiłeś tylko po to, żeby coś wstawić na swój kanał, przestaną cię subskrybować i oglądać twoje produkcje. Ale jakość wiąże się także z estetyczną stroną filmu. Osoby, które są już obecne na YouTube, posiadają mnóstwo sprzętu filmowego – różnego rodzaju kamery, obiektywy, statywy, stabilizatory obrazu i profesjonalne programy do postprodukcji. Oczywiście ty nie musisz inwestować w drogie wyposażenie, jeśli jeszcze do końca nie wiesz, czy to wszystko zwyczajnie ci się opłaci. Na początku możesz nagrywać filmy lepszym smartphonem i edytować je za pomocą bezpłatnych programów, takich jak Windows Movie Maker. Powinieneś też przejrzeć oferty Internetu domowego i wybrać taki, który zapewni ci nie tylko szybką prędkość pobierania plików, ale także ich ładowania. Publikowanie na YouTube zajmie wtedy znacznie mniej czasu. Zadbaj też o jakość samego obrazu i dźwięku. Jeśli będziesz mówił na jakiś temat, ustaw za sobą ładne tło. Twórz poprawnie zdania, unikaj przerywników i zająknięć typu yyyy… Natomiast jeżeli chcesz prezentować jakieś produkty lub pokazywać swoje podróże ustawiaj telefon tak, aby był jak najmniej narażony na wstrząsy, omijaj miejsca, które są po prostu nieładne, pilnuj, aby ktoś nieproszony nie został mistrzem drugiego planu twojego filmu. To wszystko ma znaczenie!