Ameryka PółnocnaCiekawostki

Najlepsze ciekawostki o moście Golden Gate

most golden gate

Golden Gate Bridge jest mostem wiszącym w miejscu, gdzie Zatoka San Francisco otwiera się na Ocean Spokojny, tak zwanym Golden Gate – stąd też nazwa. Łączy San Francisco z hrabstwem Marin i ma 2737 metrów długości i 227 metrów wysokości. Około 45 milionów pojazdów przejeżdża przez most Golden Gate każdego roku. Oto ciekawostki, fakty oraz mało znane informacje o moście Golden Gate w San Francisco.

W czerwcu 1935 roku region nawiedziło trzęsienie ziemi, gdy ludzie pracowali na niedokończonej południowej wieży mostu. Zgodnie z amerykańskimi doświadczeniami PBS, jeden z pracowników wspominał: „wieża kołysała się po 5 metrów w każdą stronę. Na szczycie było 12 mężczyzn, którzy nie mogli zejść na dół.

Golden Gate Bridge jest jednym z zabytków San Francisco i do 1964 roku był najdłuższym mostem wiszącym na świecie.

 

 

27 maja 1937 r. w San Franciscans świętowano otwarcie mostu Golden Gate Dniem Pieszego. Tego dnia przez most przeszło 200 tysięcy osób. Most został otwarty dla ruchu kołowego następnego dnia.

Przejazd przez most Golden Gate w 1937 roku kosztowało 0,50$.Początkowa opłata za przejazd mostem wynosiła 50 centów za przejazd w jedną stronę – co odpowiada dzisiejszym 18 dolarom.

Most został trzykrotnie zamknięty z powodu pogody, a także z powodu prac budowlanych lub rocznic. Najdłuższy postój miał miejsce 3 grudnia 1983 r., kiedy to przez most wiał wiatr o sile ponad 130 kilometrów na godzinę. Zamknięto go na trzy godziny i 27 minut.

Miliardowym kierowcą, który przejechał przez most, był dentysta o nazwisku Dr. Arthur Molinari.

Ponad 1500 osób popełniło samobójstwo skacząc z mostu. Jest to mniej więcej jedna osoba co trzy tygodnie.

Wzdłuż mostu znajduje się 11 telefonów do poradnictwa kryzysowego, które są połączone z doradcami ds. zapobiegania samobójstwom.

Ponad 30 osób przeżyło po skoku z mostu Golden Gate.

W dniu 24 maja 1987 r. San Francisco świętowało 50. rocznicę powstania mostu Golden Gate Bridge. Most zaczął kołysać się z około 300 tysiącami ludzi. Urzędnicy szybko zamknęli most, uniemożliwiając przejście dodatkowym 600 tysiącom osób.

Przed wybudowaniem mostu Golden Gate Bridge, najkrótszą drogą między San Francisco a hrabstwem Marin był transport morski.

Pierwszą osobą, która popełniła samobójstwo na moście był H.B. Wobber w sierpniu 1937 roku. Wysiadł z autobusu na moście i zeskoczył z mostu, mimo że turysta w pobliżu próbował go zatrzymać.

Pierwsze połączenie promowe zostało uruchomione w 1820 roku. Z czasem promy samochodowe, z których kiedyś korzystali tylko klienci kolei, stały się bardzo dochodowe, a San Francisco stało się największym miastem w Stanach Zjednoczonych, zaopatrywanym głównie przez promy. Ponieważ promy nie zapewniały stałego połączenia z pobliskimi regionami, rozwój miasta zaczął słabnąć.

W 1965 r. most został po raz pierwszy całkowicie odmalowany, gdy oryginalna farba na bazie ołowiu została zastąpiona nieorganicznym podkładem z krzemianu cynku i emulsją akrylową. Później w latach 80-tych XX wieku zastąpiono ją wodorozcieńczalnym nieorganicznym podkładem cynkowym i akrylowym lakierem nawierzchniowym. Malowanie mostu polega obecnie przede wszystkim na wykonywaniu prac renowacyjnych w miejscach, które tego potrzebują.

Pojawił się pomysł mostu, który rozpostarłby się nad Złotą Bramą i dał San Francisco potrzebne połączenie. W 1916 roku James Wilkins napisał w Biuletynie San Francisco artykuł, w którym szacuje, że koszt budowy mostu przez Złotą Bramę wynosi 100 milionów dolarów i zadał pytanie, czy można to zrobić za mniej. Jeden z czytelników odpowiedział z pomysłem, że most wspornikowy mógłby zostać wykonany za 17 milionów dolarów. Władze lokalne zgodziły się na ten pomysł, ale tylko wtedy, gdy projekt zostanie zmieniony na most podwieszany.

Siatka bezpieczeństwa pod mostem uratowała życie 19 osobom podczas budowy mostu. Mężczyźni ci stali się znani jako członkowie klubu „Half-Way-to-Hell Club”. Pomimo takich środków bezpieczeństwa, podczas budowy mostu zginęło 11 mężczyzn.

Nie wiadomo, ilu pracowników pracowało przy budowie mostu, ale wybudowało go około 10 głównych wykonawców, kosztował on około 35 milionów dolarów, został ukończony przed terminem.

Budowa mostu Golden Gate miała do tej pory najwyższe standardy bezpieczeństwa. Główny inżynier, Joseph Strauss, nakazał pracownikom noszenie twardych kasków, co było pierwszym takim rozwiązaniem w Ameryce. Wdrożył również rewolucyjny sprzęt bezpieczeństwa za 130 tysięcy dolarów – siatkę bezpieczeństwa.

Pomarańczowy kolor mostu był pierwotnie przeznaczony tylko jako podkład. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych lobbowała, aby most został pomalowany na niebieskie i żółte pasy w celu zwiększenia jego widoczności. Kiedy jednak stal dotarła do San Francisco pomalowana na pomarańczowy jako podkład, architekt konsultant zdecydował, że kolor jest zarówno bardzo widoczny, jak i bardziej przyjemny dla oka. Kolor mostu jest oficjalnie nazywany międzynarodowym pomarańczowym.

Koszt budowy mostu Golden Gate dzisiaj wyniósłby około 1,2 miliarda dolarów.

W każdej wieży Golden Gate znajduje się około 600 000 nitów. Kiedy oryginalne nity ulegają korozji, zastępuje się je ocynkowanymi śrubami o wysokiej wytrzymałości.

Ma ciężar 1.5 miliona ton, a kable, które go utrzymują, mają 90 cm grubości i są wykonane z drutu o długości 130 tysięcy kilometrów.

Mimo że most cieszył się przytłaczającym poparciem wyborców, nie zatrzymał składania wielu pozwów sądowych, aby wstrzymać budowę mostu. W 1930 r. wniesiono przeciwko niemu około 2300 pozwów sądowych.