Fiat -10 Ciekawostek oraz Informacji na temat marki Fiat

mały fiat

Śmiało można stwierdzić, że w Polsce trudno znaleźć osobę, która nie zna nazwy Fiat. Nawet najstarsze pokolenie Polaków, może jeszcze z czasów przedwojennych kojarzyć samochody tej marki. Pokolenia powojenne praktycznie od zawsze związane będą z „dużym” i „małym” Fiatem. Szkoda tylko, że pęd Polaków do własnych aut siłą rzeczy skierowany musiał być do własnych czyli licencyjnych aut.

Aż dziw bierze, że tak liczny naród posiadający inżynierów i projektantów rozsianych po całym świecie nie potrafił zaprojektować i włączyć do masowej produkcji, żadnego sensownego auta. Taki chyba już los Polaków, że w tej dziedzinie Fiat będący włoski utożsamiany jest z Polską. Być może wpływ na to miała ta mała literka doczepiona do nazwy Fiat 125p i Fiat 126p. Przeczytaj ciekawostki i zaskakujące informacje o marce Fiat.

1. W 1931 roku rozpoczęto w Polsce montaż licencyjnych samochodów Fiat 508 i 621. Montaż odbywał się w Warszawie.

2. 1965 rok jest pierwszym przełomowym momentem w historii polskiej motoryzacji. Podpisana została umowa licencyjna z włoskim Fiatem na produkcję w Polsce nowoczesnego jak na owe czasy samochodu osobowego Fiat 125p. Produkcja miała się odbywać na terenie fabryki samochodów na warszawskim Żeraniu. Pierwsze auta zjechały z taśmy w 1967 roku.

3. W 1973 roku uruchomiono w Polsce produkcję kolejnego włoskiego samochodu. Tym razem był to małolitrażowy Fiat 126p. Zakład produkcyjny powstał w Bielsku-Białej a następny w Tychach.

4. Twórcą i zarazem ojcem Fiata był Giovanni Agnelli zakładając swoją fabrykę samochodów w 1899 roku w Turynie.

5. Pierwszym pojazdem wyprodukowanym w fabryce Agnellego był Fiat 4 HP, miał moc 3, 5 KM i rozwijał prędkość 35km/h.

6. W okresie międzywojennym i w czasie II wojny Fiat zajmował się również produkcją samolotów myśliwskich.

7. Fiat to nie tylko samochody osobowe to także producent samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów, traktorów, maszyn rolniczych.

8. Fiat od samego początku zakładał produkcję małych i tanich samochodów na zakup których będzie stać każdego przeciętnego pracującego Włocha i nie tylko. W swojej historii ma nieodłącznie modele małych samochodów a zaliczyć do nich można: Topolina z 1936 roku, 500 z 1957 roku, 126 z 1972, Pandę i z 1980, Cinquecento z 1991 roku, Seicento z 1998 roku.

9. Fiat rozwijając swoją koncepcję ma lego samochodu z powodzeniem realizuje obraną linię wprowadzając nowe reaktywowane Pandy i 500.

10. Wracając na koniec do historii Fiata w Polsce dla przypomnienia warto warto wspomnieć, że w Polsce na zakup samochodów Fiat bez względu „dużego” czy „małego” czekało się całe lata, a zakupu najczęściej dokonywano na talony. Dziś taka sytuacja jest nie do pomyślenia




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *