Domowa siłownia — jak ją założyć i czy warto?

Mężczyzna robi pompki. Cwiczenia z kettlebells w siłowni. Koncepcja ćwiczeń ze sprzętem w siłowni.

Domowa siłownia może stanowić świetny sposób na aktywność fizyczną lub uzupełnienie regularnych treningów dla osób uprawiających różne sporty. Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania i jak wyposażyć domową siłownię? Sprawdź porady, które przydadzą się na początku!

Wszyscy wiemy, jak ważna jest aktywność fizyczna, jednak w natłoku codziennych obowiązków łatwo zepchnąć regularne treningi na dalszy plan. Tymczasem domowa siłownia daje nam dużą niezależność i pozwala ćwiczyć wieczorami, rano, lub nawet w przerwach pomiędzy pracą, jeśli pracujemy zdalnie! To duży komfort. Na dodatek domową siłownię możemy dopasować do naszych potrzeb, możliwości finansowych i dostępnego metrażu.

Zalety i wady domowej siłowni

Przygotowanie domowej siłowni wymaga nakładu pracy, czasu i finansów. W zamian jednak otrzymujemy prywatną siłownię, która jest dla nas (bezpłatnie!) otwarta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nie musimy czekać w kolejce, aż zwolni się ławka treningowa czy sztanga, na dodatek mamy pewność, że wszystkie sprzęty są czyste i zadbane. Możemy bez przeszkód realizować swój plan treningowy we własnym tempie. To szczególnie dobra wiadomość dla osób, które krępują się ćwiczeniami w towarzystwie innych.

Dodatkową zaletą jest oszczędność czasu i pieniędzy — nie tracimy ani chwili na dojazd, jak w przypadku zwykłej siłowni, a kwoty zainwestowane w prywatny sprzęt sportowy szybko się zwracają. Na dodatek możemy w pełni dopasować siłownię do swoich potrzeb, kupując dokładnie takie akcesoria do treningów, na jakich nam zależy.

Wadą może być konieczność zorganizowania całego przedsięwzięcia: zaplanowania miejsca, zakupu sprzętów. Niektórzy mogą mieć także trudności ze zmotywowaniem się do regularnych ćwiczeń w domowej siłowni. Największą przeszkodą jest jednak brak trenera personalnego, który czuwa nad prawidłowym wykonywaniem ćwiczeń i dopasowuje treningi do indywidualnych potrzeb i możliwości. Z tego powodu warto, aby osoby początkujące odbyły przynajmniej kilka treningów z trenerem personalnym i dowiedziały się, jak ćwiczyć w domowej siłowni.

Kupujemy wyposażenie do domowej siłowni

Domowa siłownia wcale nie musi być wielkim, osobnym pomieszczeniem, które wyposażymy w cały dostępny w sklepach sprzęt sportowy. Może to być kącik w salonie, w którym zamontujemy drabinki do ćwiczeń lub ustawimy rower stacjonarny, czy też garaż, w którym stanie ławka treningowa lub sztanga. Niewielką siłownię może urządzić każdy! Wystarczy dopasować sprzęt do dostępnego metrażu i możliwości finansowych.

Jest kilka urządzeń, w które warto wyposażyć domową siłownię. Dzięki takiemu podstawowemu zestawowi możemy wykonywać zróżnicowane treningi na różne partie ciała. Możesz też wybrać z tej listy te sprzęty, które uznasz za najbardziej przydatne w Twoim przypadku.

  • Ławka treningowa (dostępna np. w sklepie Marbo-Sport.pl) — skośna lub prosta, będzie idealna dla osób wykonujących treningi siłowe. Dzięki niej możemy ćwiczyć górne partie ciała, tj. klatkę piersiową, barki i ramiona. Ławka skośna umożliwia dodatkowo trening mięśni brzucha.
  • Sztanga — ćwiczenia ze sztangą mogą wykonywać zarówno mężczyźni, jak i kobiety — efekty są bardzo motywujące! Przysiady, wyciskanie w staniu, martwy ciąg i inne rodzaje ćwiczeń pozwalają na wysmuklenie sylwetki i podkreślenie mięśni, a przy tym zwiększają wytrzymałość i zmniejszają ilość tkanki tłuszczowej.
  • Mata do ćwiczeń lub mata typu puzzle do ułożenia na podłodze — miękkie i antypoślizgowe podłoże to konieczność, by trening był komfortowy i bezpieczny, a równocześnie chroni podłogę np. w razie upuszczenia sztangi.
  • Hantle — para hantli zmieści się nawet w kawalerce. Ten prosty przyrząd umożliwia ćwiczenia różnych partii mięśni — ramion, brzucha, pleców, nóg i pośladków.
  • Taśmy oporowe — trening z taśmami staje się coraz bardziej popularny i zwiększa efektywność ćwiczeń. To dobry sposób na zwiększenie siły, wzmocnienie mięśni i poprawę równowagi.
  • Rower stacjonarny — to przyjemny sposób na wykonanie treningu cardio w zaciszu własnego domu. Podczas jazdy na rowerze możemy oglądać ulubiony serial — a równocześnie dostarczać organizmowi niezbędną dawkę ruchu!
  • Drążek do podciągania — można zamontować go na ścianie lub w futrynie drzwi. Świetnie sprawdzi się jako przyrząd do rozwoju mięśni ramion i pleców. Podciąganie się to jedno z najlepszych ćwiczeń z własnym ciężarem ciała.
  • Piłka fitness — przez niektórych niedoceniana, a szkoda! Po wypompowaniu zajmuje mało miejsca i zmieści się w każdej szafie, a świetnie sprawdza się jako przyrząd wykonywania trudniejszego wariantu pompek czy brzuszków. Na dodatek, jeśli pracujesz zdalnie, możesz wykorzystać ją do pracy przed komputerem — piłka wymusza tzw. aktywne siedzenie, które jest zdrowsze dla naszego organizmu.

Jak widać — każdy może mieć własną domową siłownię i mimo paru wad, korzyści z posiadania domowej siłowni sprawiają, że możemy lepiej zadbać o swoje zdrowie w spokojnym otoczeniu. Które ze sprzętów będą najlepszym wyborem do Twojej domowej siłowni?

4/5 - (liczba ocen: 1)



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.