10 interesujących ciekawostek o zdrowym jedzeniu

zdrowa żywność

Dlaczego warto zainteresować się tematem zdrowego odżywiania ? Zobacz 10 ciekawostek o zdrowym jedzeniu, które zachęcą Cię do zmiany diety.

1. Niektóre rośliny zawierają substancje określane jako naturalne spalacze tłuszczu. Ich spożywanie podkręca metabolizm, a także przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Przy walce z dodatkowymi kilogramami warto więc sięgać po przyprawy takie jak cynamon, imbir, pieprz kajeński i kurkuma. Spalacze tłuszczu występują również w czarnej kawie, zielonej herbacie, cytrusach i occie jabłkowym.

2. Ludzie nie potrafią wytwarzać samodzielnie kwasu askorbinowego, czyli witaminy C. Muszą jej więc dostarczać organizmowi np. z pożywienia. Największą zawartość witaminy C mają owoce dzikiej róży. Zawierają jej nawet 30-40 razy więcej niż cytrusy. Do grona roślin zasobnych w kwas askorbinowy należą również rokitnik, dereń, czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona i zielona papryka, chrzan, brukselka, kalafior, szpinak i truskawka.

3. Masło klarowane, w przeciwieństwie do zwykłego masła, nie zawiera białka i laktozy. Może być również wykorzystywane do smażenia i pieczenia w wyższej temperaturze niż zwykłe masło, gdyż ma wyższy punkt dymienia. Zawiera jednak dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, których należy unikać w diecie.

4. Ziemniaki nie są aż tak kaloryczne, jak się przyjęło. W 100 g ugotowanych ziemniaków zawiera się ok. 70-80 kcal. Dla porównania w 100 g ugotowanego makaronu jest ok. 130 kcal, a w 100 g ugotowanej białej kaszy gryczanej ok. 170 kcal. Najlepszym sposobem na przyrządzanie ziemniaków jest gotowanie lub pieczenie razem ze skórką. Przy takiej obróbce tracą najmniej witamin i składników mineralnych.

5. W owocach znajdują się cukry proste, jednak tempo ich wchłaniania spowalnia zawarty w nich błonnik. Dużo szybciej wchłanianie cukru następuje po wypiciu szklanki soku owocowego, gdzie ilość błonnika jest znacznie mniejsza. W celu spowolnienia wchłaniania cukrów z owoców warto spożywać je z dodatkami, np. z nabiałem i orzechami bądź nasionami.

6. Białe i ciemne pieczywo zawiera podobną ilość kalorii. W ciemnym pieczywie znajduje się jednak więcej witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego, gdyż jest on mniej przetworzony. Jest też bardziej ciężkostrawne niż jego biały odpowiednik, więc osoby z problemami z układem pokarmowym nie zawsze mogą je spożywać.

7. Burak i sok z buraka wpływa korzystnie w zapobieganiu i leczeniu chorób układu krążenia. Jego spożycie nie wystarcza natomiast do wyleczenia anemii. W 100 g buraków znajduje się 1,7 mg żelaza, a w podobnej porcji soku z buraków tylko 1 mg. Ponadto żelazo w burakach występuje w postaci niehemowej, która jest gorzej przyswajalna od postaci hemowej.

8. Miód zawiera składniki wykazujące właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze. Z tego powodu polecany jest np. przy przeziębieniach. Trzeba jednak pamiętać, że jest również wysoce kaloryczny. W jednej łyżeczce miodu jest dwa razy więcej kalorii niż w jednej łyżeczce cukru. Osoby z nadwagą i cukrzycą muszą więc stosować miód bardzo ostrożnie.

9. Im wyższa zawartość kakao w czekoladzie, tym niższa jest zawartość cukrów. Najbardziej korzystne jest więc umiarkowane spożywanie czekolady o zawartości powyżej 80% kakao. Gorzka czekolada ma ponadto właściwości prozdrowotne. Zawarte w niej flawonoidy mają wpływ na zmniejszenie ciśnienia tętniczego krwi czy stężenia cholesterolu.

10. Sód jest potrzebny organizmowi, jednak jego nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Zawartość sodu w poszczególnych rodzajach soli, np. morskiej, kamiennej czy himalajskiej jest porównywalne. Wyjątek stanowi sól sodowo-potasowa, jednak przez zawartość potasu muszą ostrożnie stosować ją osoby z niewydolnością nerek czy w podeszłym wieku.

Oceń artykuł



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.