3 najczęstsze problemy ze snem podczas podróży – jak szybko zasnąć?

jetlag

Podróżowanie to pasja bardzo wielu osób. Zwiedzanie nowych miejsc i poznawanie odmiennej kultury poszerza horyzonty, wzbogaca. Jest też po prostu świetnym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Niestety kłopoty ze snem są częstym problemem podczas bliższych i dalszych wypraw. Szczególnie uciążliwy może być jet lag, zmęczenie po długiej podróży samochodem czy pociągiem albo problemy z zaśnięciem w nowym miejscu. Jak sobie z tym wszystkim poradzić?

Co to jest jet lag? Skąd się bierze?

Nagła zmiana strefy czasowej to spory szok dla naszego organizmu, bo przecież podróże samolotem na drugi koniec świata nie są czymś zwyczajnym dla ludzkiego ciała. W ciągu zaledwie kilku godzin znajdujemy się po drugiej stronie kuli ziemskiej, gdzie zamiast dnia jest noc i na odwrót. Takie zaburzenie pory wstawania i zasypiania może powodować u nas problemy ze snem, apetytem i koncentracją, wzmagać uczucie wyczerpania, powodować ból głowy oraz problemy z układem pokarmowym. Właśnie takie objawy nazywa się jet lagiem.

Co ważne, ten zespół zwykle jest mocniej odczuwany przez osoby podróżujące na wschód, bo wtedy może nam się wydawać, że dzisiejszy dzień gwałtownie się skróci. Za to przemieszczanie się na zachód powoduje wydłużenie dla nas tego konkretnego dnia. Zawsze też im bardziej radykalna zmiana czasu, tym mocniejsze objawy mogą nas dotknąć. Oczywiście są osoby, które nie odczuwają jet lagu zbyt mocno. Jeżeli mamy raczej ruchomy cykl dobowy, bo kładziemy się spać i wstajemy o różnych porach, to możemy łagodniej znieść nagłą zmianę strefy czasowej. Za to osoby o sztywnej rutynie snu bardzo silnie odczują te zmiany.

Zobacz także: Jet lag – co to takiego? Objawy, przyczyny oraz sposoby zwalczania

Jak szybko zasnąć podczas podróży?

Nawet jeżeli nie wybieramy się na drugi koniec świata, podróż może okazać się dla nas wyjątkowo męczącym przeżyciem. Wiele godzin w samochodzie, autobusie czy pociągu potrafi ciągnąć się w nieskończoność. Dobrym sposobem na spędzenie takiej podróży jest po prostu sen. Zaśnięcie w takich okolicznościach może jednak okazać się dość trudne. Po pierwsze pozycja siedząca nie jest naturalnym ułożeniem w czasie snu, a po drugie podczas drzemki w środkach transportu spotkamy się z wieloma czynnikami, które mogą nam w nim przeszkodzić. Jak szybciej zasnąć w środkach transportu?

Dobrym pomysłem będzie założenie wygodnego stroju na czas podróży – ma nam być komfortowo jak podczas spania w domu. Najlepszym wyborem będą dresy lub przewiewna bluzka i legginsy oraz płaskie buty. Warto też zaopatrzyć się w zatyczki do uszu albo słuchawki podłączone do telefonu z relaksującą muzyką, opaskę na oczy oraz podróżną poduszkę w kształcie rogala. Dobrym pomysłem będzie zabranie ze sobą cienkiego koca albo dużego szala, którym można będzie się przykryć. Jeżeli nie jedziemy samochodem, tylko publicznym środkiem transportu, postarajmy się wybrać miejsce obok okna. Dzięki temu będziemy mieć więcej możliwości na podparcie głowy podczas drzemki oraz ominie nas irytujące szturchanie w łokieć, kiedy inni pasażerowie będą nas mijać w przejściu. Za to podczas podróży autem lub autobusem pomocne mogą okazać się leki na chorobę lokomocyjną, bo ciągłe mdłości na pewno nie pozwolą nam zasnąć.

Co zrobić, żeby zasnąć w nowym miejscu?

Kiedy samą podróż środkami lokomocji mamy już za sobą, może dopaść nas jeszcze jeden problem związany ze snem w podróży. To oczywiście kłopot z zaśnięciem w nowym pokoju i łóżku. Efekt pierwszej nocy jest często spotykany, a naukowcy zakładają, że jest pozostałością po naszych przodkach. Przed wiekami nowe miejsca mogły oznaczać nowe i nieznane zagrożenia, dlatego właśnie nasz mózg pozostaje czujny podczas zmiany otoczenia. Kiedy jedna półkula zapada w sen, druga często pozostaje w trybie czuwania, żeby zapewnić nam szybką reakcję na ewentualne niebezpieczeństwo. Niestety to właśnie ta niesymetryczność w działaniu mózgu jest powodem, że pierwsza doba poza domem może być wyjątkowo męcząca. Nie dość, że trudno nam zasnąć to jeszcze budzi nas najmniejszy hałas. Co zrobić w takim razie, żeby nie rozpoczynać urlopu od zarwanej nocy?

Dobrym pomysłem jest zabranie ze sobą własnej poduszki – znajomy zapach może przekonać nasz mózg, że znajdujemy się w bezpiecznym miejscu. Aby odgrodzić się od nowych dźwięków z otoczenia, warto skorzystać z zatyczek do uszu. Przydatna będzie też opaska na oczy, jeżeli tylko nie mamy problemu, żeby spać w niej przez całą noc. Jeśli tego typu gadżety tylko nas irytują i jeszcze bardziej utrudniają zasypianie, warto włączyć w telefonie uspokajającą muzykę albo przyjemne, usypiające dźwięki np. szum morza czy spadające krople deszczu. Nie zapomnijmy też dobrze wywietrzyć sypialni tuż przed snem. Przed snem doskonale relaksuje także ciepła kąpiel.

Zobacz także: Jak szybko zasnąć – najlepsze sposoby na dobry sen




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *