Ciekawostki

Opóźniony lot a prawa pasażera

krzesła na lotnisku

W perspektywie ostatnich kilkudziesięciu lat podróżowanie samolotami zyskało na popularności. Nie bez znaczenia, dla tego spopularyzowania tego zjawiska, okazała się działalność tanich linii lotniczych. Powstały wskutek tego wzmożony ruch lotniczy może spowodować jednak znaczące utrudnienia i opóźnienia – co zrobić w takim przypadku i jakiej rekompensaty możemy oczekiwać? 

Jakie prawo obowiązuje przewoźników lotniczych?

Jak zostało wspomniane powyżej, wzmożona liczba podróżujących drogą lotniczą każdego roku, wygenerowała potrzebę wprowadzenia ustawodawstwa, w ramach którego uregulowane zostaną prawa pasażerów oraz ich uprawnienia w sytuacjach, gdy lot nie przebiega prawidłowo. Aktem normującym te kwestie w Unii Europejskiej jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. 

Rozporządzenie to porusza takie kwestie jak: obowiązki firm lotniczych wobec swoich pasażerów, w tym pomoc, której muszą im udzielić, a także zasady ich odpowiedzialności. W jakich sytuacjach przysługuje nam zatem odszkodowanie, zgodnie z literą prawa?

Prawo pasażera do odszkodowania

Zgodnie z przywołanym Rozporządzeniem 261/2004, w przypadku gdy lot został odwołany lub opóźniony, pasażer może oczekiwać, że zostanie mu wypłacone odszkodowanie. Aby tak się jednak stało, muszą zaistnieć następujące przesłanki:

  • w przypadku lotu opóźnionego – opóźnienie musi wynosić minimum 3 godziny w porównaniu do czasu, o której lot powinien dotrzeć do swojego miejsca docelowego;
  • w przypadku lotu odwołanego – przewoźnik lotniczy o odwołaniu lotu poinformował pasażerów na mniej niż 14 dni przed jego planowanym startem. 

Innym przypadkiem, o którym warto wspomnieć jest tzw overbooking. Jest to to sytuacja, w której pasażerowie nie zostają wpuszczeni na pokład z uwagi na fakt, iż przewoźnik lotniczy sprzedał na dany lot więcej biletów, aniżeli mieści się siedzeń w samolocie. W takich okolicznościach pasażerowi, który padł ofiarą overbookingu, także na gruncie Rozporządzenia należy się odszkodowanie. 

Z jakich innych uprawnień może skorzystać pasażer?

Pasażer ma prawo oczekiwać, że w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, przewoźnik lotniczy udzieli mu niezbędnej pomocy i wsparcia. Owa pomoc, zgodnie z przepisami, powinna przybrać formę zaoferowania pasażerom posiłków i napoi na czas oczekiwania na lot. Ponadto, pasażerowie powinni mieć możliwość skontaktowania się za pośrednictwem wiadomości czy telefaksu. Pasażerowie mogą także domagać się pobytu w hotelu oraz transferu do niego, jeśli taka konieczność wynika z okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu. 

Jeżeli pasażerowie poniosą jakiekolwiek koszty związane z opóźnieniem lub odwołaniem rejsu – powinni zachować potwierdzające to dowody, a przewoźnik lotniczy zobowiązany będzie zwrócić im poniesione w związku z tym koszty. 

Zawsze należy mieć także na uwadze, że linie lotnicze zobowiązane są informować pasażerów o wszystkich okolicznościach lotu, a także o przysługujących im prawach. Tabliczka zawierająca zestawienie praw pasażerów każdorazowo powinna znajdować się w widocznym miejscu przy stanowisku odprawy. 

Kiedy linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania?

Rozporządzenie wyłącza odpowiedzialnośc przewoźników za odwołany lub opóźniony lot wtedy, gdy przesunięcie w czasie powstało z uwagi na nadzwyczajne, niezawinione przez przewoźnika okoliczności. Mowa tutaj m.in o negatywnych warunkach atmosferycznych, katastrofach naturalnych czy strajkach pracowników lotniska. Wówczas, przewoźnik ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania. 

Warto jednak wspomnieć, że przewoźnicy często nadużywają tego argumentu, aby uchylić się od wypełnienia ustawowego obowiązku. Ja nie dać się nabrać? Przede wszystkim, w procesie dochodzenia odszkodowania warto poprosić o wsparcie specjalistów. Pod adresem https://skysupport.pl czeka na Państwa zespół ekspertów, którzy doskonale znają zawiłości związane z dochodzeniem odszkodowań od linii lotniczych. Dostarczają kompleksowego wsparcia, polegającego na negocjacjach z przewoźnikiem oraz prowadzeniu postępowań sądowych.

Odszkodowanie za opóźniony lot – jakie kwoty?

No dobrze – a teraz najważniejsze: o jakiej kwocie odszkodowania mowa w Rozporządzeniu 261/2004? Odpowiedź brzmi: to zależy. Chociaż wydawać by się mogło, że wielkość odszkodowania będzie proporcjonalna do czasu opóźnienia – nic bardziej mylnego. Kwota odszkodowania jest bowiem zależna od długości lotu, jaki mieliśmy odbyć. I tak:

  • opóźnione lub odwołane loty na trasie nieprzekraczającej długości 1500 km, generują kwotę odszkodowania w wysokości 250 euro dla każdego pasażera, 
  • opóźnione lub odwołane loty na trasie liczącej od 1500 do 3500 km, generują kwotę odszkodowania w wysokości 400 euro dla pasażera, 
  • opóźnione lub odwołane loty na trasie wykraczającej ponad 3500 km generują odszkodowania w wysokości 600 euro dla pasażera..  

Takie same zasady obowiązują także loty czarterowe – opóźnienie powyżej 3 godzin aktualizuje obowiązek linii lotniczej do wypłaty odszkodowania. W przypadku całkowitego odwołania lotu pasażer ma prawo dochodzić zwrotu ceny, jaką uiścił za bilety lotnicze. 

Przedawnienie roszczeń

Chociaż walka o odszkodowanie z wielkim przedsiębiorstwem lotniczym może trochę onieśmielać – nie warto zwlekać z podjęciem kroków. Mamy tylko rok na dochodzenie swoich praw z tytułu odwołanego lub opóźnionego lotu. 

Uzyskanie odszkodowania – jak się za to zabrać?

W pierwszej kolejności należy złożyć przewoźnikowi wniosek o wypłatę odszkodowania, załączając wszystkie możliwe dokumenty i dowody na to, że doszło do opóźnienia lub odwołania lotu. Wielu przewoźników udostępnia taką możliwość na swojej stronie internetowej. Na wydanie rozstrzygnięcia zwykle czeka się do 30 dni – jeśli linia negatywnie rozpatrzy nasz wniosek nie pozostaje nic innego, jak skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Jak sami Państwo widzą, wsparcie profesjonalistów – takich jak prawnicy ze Sky Support – jest nieocenioną korzyścią w negocjacjach z przewoźnikiem. Doświadczenie w tego typu sprawach oraz liczne sukcesy, przekładają się na skrócenie czasu dochodzenia roszczeń oraz na wyższą możliwą do uzyskania kwotę odszkodowania.