Informacje o Czarnym Piątku (Black Friday)

Czarny piątek

Czy wiesz, że niektórzy sprzedawcy detaliczni tworzą niskiej jakości wersje swoich produktów do sprzedaży w czarny piątek?

1. „Czarny piątek” odnosił się do katastrof giełdowych. W Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy termin ten został użyty 24 września 1869 roku, kiedy to dwaj spekulanci, Jay Gould i James Fisk, próbowali ograć rynek złota na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych. Kiedy rząd wkroczył, aby skorygować zakłócenia poprzez zalanie rynku złotem, ceny spadły, wielu inwestorów straciło spore fortuny.

2. Chociaż obecnie jest znany jako największy dzień zakupów w USA, termin „czarny piątek” pierwotnie odnosił się do bardzo różnych wydarzeń i kataklizmów.

3. W 2015 roku 102 miliony ludzi kupiło coś w czarny piątek. To około 32% Amerykanów.

4. „Parady Świętego Mikołaja” była poprzednikiem Czarnego Piątku. Dla wielu Amerykanów Parada Dziękczynienia „Macy’s Thanksgiving Day” stała się częścią świątecznego rytuału. W rzeczywistości impreza została zainspirowana przez sąsiadów USA na północy. Kanadyjski dom towarowy Eaton’s zorganizował pierwszą „Paradę Świętego Mikołaja” 2 grudnia 1905 roku. Gdy Święty Mikołaj pojawił się na końcu parady, sygnałem było to, że rozpoczął się sezon świąteczny.

5. Przerażającym i smutnym faktem jest to, że ludzie faktycznie zmarli na zakupach w czarny piątek. W ciągu ostatnich 10 lat, było 7 zgonów i 98 odniosło obrażenia wg. raportów Black Friday Death Count. Więcej ludzi umiera podczas zakupów niż przy atakach rekinów

6. To nie jest najbardziej ruchliwy dzień zakupów w roku. Sobota przed świętami Bożego Narodzenia jest najbardziej ruchliwa.

7. Według artykułu z 2009 roku opublikowanego w magazynie TIME, wyrażenie „Czarny piątek” odnośnie zakupów zostało po raz pierwszy użyte w latach 60-tych przez Philadelphia gazety odnoszące się do ogromnego napływu tłumów do sklepów w dzień po Dniu Dziękczynienia.

8. W 2014 r. wolumen wydatków w czarny piątek po raz pierwszy spadł w USA od czasu recesji w 2008 r. W 4 dniowy czarny weekend wydano 50,9 mld dolarów, co oznacza spadek o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak gospodarka amerykańska nie znalazła się wtedy w recesji.

9. Niektóre produkty reklamowane z wysokimi rabatami w czarny piątek są tym, co znane jest jako „produkty pochodne” – produkty tego samego producenta, które wyglądają prawie jak model standardowy, ale z kilkoma bardzo ważnymi różnicami. Produkty te są zazwyczaj produkowane taniej, czasami z tańszymi komponentami.

10. Najlepiej sprawdź numeru modelu. Może nieznacznie różnić się od zwykłego produktu np. przez dodanie litery lub cyfry do nazwy produktu.

11. Kupujący w USA wydawali średnio $299.60 na zakupy w czarny piątek w 2015 roku, zgodnie z sondażem przeprowadzonym przez National Retail Federation.

12. W czarny piątek znajdziesz mnóstwo okazji, ale nie zakładaj automatycznie, że wszystko jest po najniższej cenie. Najtańszym dniem w roku może być któryś dzień po nowym roku.

13. Więcej osób planuje robić zakupy online zamiast w sklepach w czarny piątek.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *