Zimowe szaleństwo. W zdrowym ciele, zdrowy duch.

Zimowe szaleństwo

Dla wszystkich, którzy marzą o włożeniu narciarskiego kombinezonu dr Tabiszewski – z-ca Kierownika Medycznego Kliniki Medycyny Sportowej ENEL-SPORT, lekarz Legii Warszawa i Reprezentacji Polski w piłce nożnej (U21) przygotował pięć praktycznych porad. Dzięki nim, nie tylko nie nabawimy się kontuzji, ale na stoku będziemy prezentować świetną formę, a po udanym urlopie wrócimy do pracy cali, zdrowi i pełni energii.


1. Zacznij od… fizjoterapeuty

Przygotowania warto rozpocząć od kontaktu z wykwalifikowanym fizjoterapeutą lub trenerem osobistym, który przygotuje indywidualny program ćwiczeń. Układając treningi na własną rękę można popełnić wiele błędów, przez co ćwiczenia nie przyniosą oczekiwanych efektów, a w najgorszym wypadku spowodują nawet kontuzję.

2. Daj się „wyrolować”

Jedne z najczęstszych kontuzji narciarzy to te związane z naciągnięciami i naderwaniami mięśni oraz więzadeł. W ostatnich latach, badania naukowe wykazały, że skuteczną profilaktyką w tym zakresie jest rolowanie mięśni (rolling). Jest to świetna alternatywa dla typowego rozciągania, obecnie szeroko stosowana wśród sportowców niemal każdej dyscypliny. Wystarczy użyć wałka piankowego i własnej masy ciała. Rolowanie mięśni przyspiesza regenerację, zmniejsza bóle zmęczeniowe (DOMS), ma także potwierdzone badaniami działanie prewencyjne – zapobiega kontuzjom mięśniowym.

3. Dieta na mrozy

Zimą powinniśmy dostarczać organizmowi większych ilości witamin i minerałów, które chronią nas w walce z bakteriami i wirusami. Ważne, aby jeść białka i węglowodany złożone, ale nie wolno przesadzać z kaloriami. Zbędne kilogramy sprawiają, że mamy gorszą koordynację, szybciej się męczymy i jesteśmy bardziej narażeni na kontuzje.

4. W zdrowym ciele, zdrowy duch

U narciarzy najczęściej występują kontuzje kolan. Jednak to ryzyko można zmniejszyć dzięki regularnej aktywności fizycznej. Podnoszenie sztangi, ćwiczenia aerobowe czy po prostu jazda na rowerku stacjonarnym – każdy wysiłek fizyczny jest zastrzykiem energii dla organizmu i wzmacnia całe ciało. Ruch służy stawom, dostarcza im więcej składników odżywczych, dzięki którym pozostają one dłużej sprawne. A mocne mięśnie wspomagają ich działanie. Znajdujące się w kolanie więzadło krzyżowe przednie współgra z mięśniami: dwugłowym, półścięgnistym, półbłoniastym i smukłym oraz czworogłowym. Warto o nie zadbać zanim wyruszymy na stok.


Przed wyjazdem na narty warto poprawić ogólną wydolność organizmu. Można do tego wykorzystać np. bieżnię antygrawitacyjną. Dzięki niej można spróbować ćwiczeń w warunkach masy ciała zmniejszonej nawet o 80%. Najnowsze maszyny aerobowe, np. AMT 835, potrafią dopasować się do indywidualnego ruchu użytkownika, więc ćwiczenia są nie tylko efektywne, ale też bardzo przyjemne.

Zimowe szaleństwo. W zdrowym ciele, zdrowy duch.
4.4 (88.89%) 27 głosów



Dodaj komentarz

najnowszy najstarszy oceniany

Kocham zimę

Sprawdź też:
Bielska-Biała jest ceniona jako miejsce regeneracji i rehabilitacji. W Bielsku-Białej…